Saturday, July 9, 2011

SEMINAR OUTREACH BIL. 1/2011

Untuk julung kalinya BPTV telah mengadakan outreach secara besar-besaran bagi Zon Selatan dari 7 hingga 9 Julai 2011. Program outreach kali ini diadakan di Batu Pahat dimana tuan rumahnya ialah Zon Johor dan JK Pengelolanya terdiri daripada semua Pengetua SMV dan SMT dalam negeri Johor. Program outreach terditi dari 2 bahagian utama iaitu seminar dan pameran. Yang lebih menarik ialah peserta-peserta seminar terdiri daripada wakil-wakil JPN, PPD, Pengetua dan Kaunselor SMK dari 5 buah negeri iaitu Johor,NS, Melaka, Selangor/wilayah dan Pahang. Seminar telah diadakan di Hotel Katerina B.Pahat, aktiviti-aktiviti adalah pembentangan kertas kerja oleh TP Pengoperasi Sekolah BPTV dan KPP Sektor Pengurusan Murid. Seminar juga dilengkapkan dengan sesi perbengkelan dan forum. Ahli panel forum adalah terdiri daripada bekas pelajar SMV yang berjaya sebagai ahli akademik, bekas pelajar SMT yang berjaya sebagai Jururunding dan bekas pelajar kemahiran (MLVK) yang berjaya mengeluarkan alat bantu mengajar untuk institusi latihan dalam negara. Dalam sesi pembentangan hasil perbengkelan dapat dilihat para pembentang begitu komited bagi membantu BPTV dalam meningkatkan enrolmen pelajar di SMV dan SMT pada tahun 2012.
Pada petang 8 Julai (Jumaat), Majlis Perasmian Outreach telah disempurnakan oleh YB Tim Menteri Pelajaran,Dr Fuad Zarkashi bertempat di Central One Batu Pahat. Di situ juga diadakan pameran untuk orang ramai. Terdapat 14 boost pameran daripada 14 buah SMV dan SMT Zon Selatan. Zon Melaka-NS telah diwakili oleh SMT Dato' Lela Maharaja, Rembau.
Pengarah BPTV telah menyampaikan Ucapan dan Prasmian Penutup pada jam 11.00 pagi , 9 Julai. Tahniah BPTV dan Zon Johor atas kejayaan mengelolakan Program Outreach kali pertama. Program outreach seterusnya akan diadakan di Zon Utara pada 22-24 Julai , Kedah sebagai tuan rumah, manakala Zon Sabah dan Zon Sarawak pada bulan Oktober akan datang.

No comments: